Marketing outsourcing – jutro, które zaczyna się już dziś

Era biernego klienta dobiega końca. Ludzie mają dziś możliwość swobodnego komentowania i wartościowania nabywanych produktów i usług. Na forach internetowych i w mediach społecznościowych konsumenci dyskutują o produktach, wymieniają opinie o korzyściach produktów czy obsłudze przez firmy. Tworzy się zupełnie nowa jakość komunikacji między biznesem i konsumentem. Marketing, by być skutecznym, musi za tymi zmianami nadążać – szybko reagować na opinie klientów, analizować je i wyciągać stosowne wnioski. Fakt ten, niby oczywisty i nie budzący zastrzeżeń żadnego specjalisty z branży, zaskakująco rzadko przekuwany jest na zmiany w codziennej praktyce przedsiębiorstw.

Nieznośny ciężar schematu

Nowe trendy w marketingu nie przystają do tradycyjnych schematów myślenia o klientach. Współcześnie coraz bardziej pożądane wydaje się być śmiałe wychodzenie poza utarte kategorie podziału na działania ATL i BTL, tudzież komunikację B2B i B2C. Płynna i dyskusyjna jest granica między ATL (above the line), czyli najkrócej mówiąc działalności powszechnie rozpoznawalnej, ukierunkowanej na masowego odbiorcę i BTL (below the line), a więc jej przeciwieństwa, opartego na niekonwencjonalnych metodach docierania do konkretnej grupy klientów. Czy Direct Mailing lub reklamy w mediach społecznościowych, przypisywane do BTL, nie trafiają do odbiorcy „masowego” i nierzadko przypadkowego? Z usług poczty elektronicznej, Facebooka, Twittera i innych im podobnych korzystają w końcu miliony ludzi. Obiecujące wydaje się też wyjście poza podział na komunikację Business to Business (B2B) i Business to Consumer (B2C). Przedsiębiorstwa nie są światopoglądowymi monolitami, tworzą je ludzie – pracownicy, którzy prywatnie są przecież także klientami. Coraz częściej – i prawdopodobnie zasadnie – proponowany jest więc zwrot w kierunku formuły komunikacji Business to People (B2P).

Zrzucenie gorsetu schematów oraz nieszablonowość działań marketingowych wymaga jednak świetnej ich koordynacji i integracji. Właśnie dlatego outsourcing marketingu jest rozwiązaniem przyszłościowym. Spójnie i skutecznie łączy różne formy komunikowania marketingowego, stawiając na efektywność i elastyczność działań marketingowych. Przyjmuje rolę zewnętrznego działu marketingu, sprawnie koordynującego budżet oraz podmioty i dostawców zewnętrznych, odpowiedzialnych za realizację różnych działań marketingowych dla Twojej firmy.

Jak to działa w praktyce?

Nie da się ukryć, że współcześnie firmy samodzielnie prowadzące swoje działania marketingowe stoją przed nie lada wyzwaniem. Bo nadążanie za nowymi trendami marketingowymi pochłania sporo zasobów, wymaga wspólnego uzgadniania celów wszystkich zainteresowanych działów i naprawdę sprawnego obiegu informacji. Tymczasem wcale nierzadko powodzenie przyjętej strategii niweczy chaos komunikacyjny, a poszczególni menedżerowie mają trudności z uzgodnieniem wspólnej linii działania. Zewnętrzny ekspert marketingowy może być zaangażowany w dany projekt marketingowy firmy, czasowo lub w długofalowo. Zaangażowany jest by zająć się wyłącznie obszarem marketingu w firmie, stanowi element doradczo – wykonawczy, współpracuje z delegowanymi pracownikami (np. prezesem oraz asystentami) i pomaga w doborze i koordynuje podwykonawców. Jest pewnego rodzaju projekt managerem – koordynuje działania marketingowe firmy, dąży do maksymalizacji efektów przy minimalizacji kosztów, kontroluje terminy i zobowiązania podwykonawców.

Dlaczego nie wystarczy doraźna współpraca z agencjami reklamowymi? Większość firm przyzwyczajona jest do zlecania niektórych prac graficznych, opracowania stron internetowych, przeprowadzenia kampanii czy prowadzenia działań PR. Tego rodzaju zlecenia, niezależnie od wysokiej jakości świadczonych przez agencje usług, są formą krótkotrwałej mobilizacji wokół jednej akcji promocyjnej. Dalekie to jest od prawdziwego prowadzenia marketingu firmy i zintegrowanych, spójnych działań marketingowych. Kampanie się kończą, aktywność marketingowa drastycznie maleje. Jeszcze gorzej, gdy różne agencje realizują dla Twojej firmy odmienne, doraźne działania. Twój klient jest co najmniej zdezorientowany wobec treści marketingowych z różnych, nieskoordynowanych źródeł. Staje się bardziej podatny na komunikaty otrzymywane od Twojej konkurencji. Długofalowa, zintegrowana współpraca z zewnętrznym specjalistą ds. marketingu pomaga w tym kontekście unikać strat. Tendencję tą potwierdza rynek, na którym coraz więcej ofert przewiduje możliwość kompleksowej, stałej obsługi marketingowej.

Nowoczesny marketing to działania skrojone na miarę Twojej firmy

Outsourcing marketingu oferuje rozwiązania dedykowane specjalnie dla Ciebie. Nie ma tu schematu, szablonu i powtarzalności. Spodziewaj się raczej wnikliwej analizy Twojej sytuacji rynkowej, starannego doboru jak najlepszych narzędzi marketingowych i skutecznego ich wykorzystania. Tak jak w przypadku wygodnego garnituru, marketing Twojej firmy lepiej szyć na miarę, zamiast ryzykować wyborem drogich, a nie zawsze jakościowo dobrych szablonów. A decydując się na outsourcing działań marketingowych, warto pamiętać o zaletach ich kompleksowości i spójności. Zintegrowana obsługa marketingowa to już nie luksus, na który pozwalają sobie nieliczni, ale konieczność, wymuszana poniekąd przez klientów, pozostających dziś w stałym, ścisłym dialogu ze światem biznesu. Dialogu, w którym stanowczo opłaca się dochodzić do głosu.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat usług marketingu outsourcingu, skontaktuj się z INDYGO GROUP!